CONTINUUM – John Mayer

Continuum (Columbia Records, 2006) is het derde studioalbum van de 29-jarige singer-songerwriter en grammy-winnaar John Mayer. In Amerika is hij al een fenomeen, in Nederland staat hij op het randje van ‘ontdekt worden’. Zal dit nieuwe album hem hier definitieve roem brengen?

Het merendeel van de 12 nummers op het album bestaat uit makkelijk in het gehoor liggende pop-blues nummers, ondersteund door drums, piano en het strakke gitaarspel van Mayer zelf. In nummers als ‘I don’t trust myself (with loving you)’, ‘Slow dancing in a burning room’, ‘Dreaming with a broken heart’ en ‘I’m gonna find another you’ zingt hij met zijn hese, diepe stem vol verlangen en verwarring over zijn verloren liefdes. Mooie liedjes, maar niet vernieuwend of opzienbarend.

Het album is vooral interessant omdat Mayer zich voor het eerst ook uitlaat over ‘grote thema’s’. Hij worstelt – net al velen van zijn generatie – met ouder worden en geen kind meer zijn, wat hij verwoordt in ‘Stop this train’: ‘So scared of getting older, I’m only good at being young.’ Ook vraagt hij zich regelmatig af hoe hij de wereld kan verbeteren. Misschien wel niet, aldus Mayer, en moeten we gewoon vertrouwen hebben, wat hij uitspreekt in het nummer ‘Believe’.

Hoogtepunt van de cd is ongetwijfeld de openingstrack en huidige single ‘Waiting on the world to change’. Hierin verdedigt hij zijn generatie, die soms onverschillig lijkt te staan tegenover de wereldpolitiek. ‘Now we see everything that’s going wrong, with the world and those who lead it. We just feel like we don’t have the means, to rise above and beat it.’
Onder de meest vrolijke klanken van de hele cd geeft Mayer aan dat het misschien het beste is om gewoon rustig te wachten tot de wereld verandert en beter wordt.

Of Continuum de wereld van John Mayer verandert en voor zijn doorbraak in Europa zorgt is nog even afwachten. Maar het is hoe dan ook een heerlijke plaat om op zondagochtend tegen 11 uur mee wakker te worden. Vervolgens stap je dan ófwel energiek uit bed om de wereld en haar problemen te bestuderen, óf je brengt de rest van de dag weemoedig naar het plafond starend door, treurend om een verloren liefde, óf je dommelt nog heerlijk een paar uurtjes weg in inhoudsloze dromen. Continuum biedt alle mogelijkheden.